Kontakta Oss / Contact Us / اتصل بنا
Contactez-nous
اسكندنافيان انترناشيونال ترايدينغ - سيت سارل - تونس
Scandinavian International Trading - SIT SARL - Tunisie
[email protected]
Naceur Haji Owner/CEO - Tel: +216 95 288 441
SIT Tunisie SARL Market ConsultingExportarbetet görs i steg
|
|||||||||||||||
Behöver Ditt företag ett brofäste i Arabvärlden? Vänd Dig då med förtroende till SIT Tunisie SARL Market Consulting! Vad är intressant i arabvärlden? Växande ekonomi med låg inflation och konkurrenskraftiga löner. Goda möjligheter att finna pålitliga underleverantörer i olika områden - textil, elektronik, verkstadsindustri, sammansättningsarbeten och verktygstillverkning. Intressant marknad för högteknologiska och högkvalitativa produkter. Byggverksamheten ökar kraftigt. Intressanta produkter för import och trading från väst och asien. Affärsidé SIT Tunisie SARL Market Consulting fungerar som en plattform för små och medelstora företag som vill utveckla sin export, import eller annan affärsverksamhet i respektive länder. Tjänster Strategisk diskussion och analys för utveckling av export och import. Större och mindre marknadsundersökningar - Marknadsundersökning och Feasilbility Study - Underleverantörssökning - Partner- och kundsökning En process som innehåller en strategisk diskussion och analys med uppdragsgivaren, en söknings- och selekteringsfas samt samarbetsförhandlingar. Till uppdragsgivaren presenteras 3-4 slutkandidater. - Företagsetableringar Övrig affärsservice Tolkning Support med mässdeltagande Uthyrning av lokaler Vi har ett stort antal samarbetspartners i Litauen som är experter inom sin bransch. Trading Var vi finns: Adress: SIT SARL H.Sousse Tunisie Att: M Naceur Haji Telefon: +216 95 28 84 41 E-mail: [email protected] Kontakta oss gärna direkt - flesta av oss pratar svenska, engelska, franska och givetvis arabiska.
|
Välkommen till arabnordica.n.nu.
Sverige är ett litet land och är beroende av handel med omvärlden för sitt välstånd och fortsatta utveckling och tillväxt. Ett land som har alltför hög grad av självförsörjning riskerar att slösa i onödan på de ekonomiskt knappa resurser som ett land av Sveriges storlek har. Detta beroende på att vi inte har en rimlig möjlighet att på ett effektivt sätt producera den mångfald av varor och tjänster som efterfrågas i vårt land. Välfärden i Sverige bygger till stor del på att vi under lång tid kunnat dra fördel av en form av internationell arbetsfördelning. Att exportera är i sig inget självändamål utan ett sätt att få in medel så att man kan importera, det vill säga tillgodose det behov av varor och tjänster som man själv inte kan tillverka på ett effektivt sätt. Export är viktigt men inte på något sätt viktigare eller ”finare” än import, utan båda fyller viktiga roller för att skapa välfärd och sysselsättning. ExportfrämjandeFör att stötta företag att nå ut på exportmarknaden och för att öka exporten är staten med och finansierar exportfrämjande aktiviteter av olika slag. De exportfrämjande aktiviteterna kan vara generella och rikta sig mot alla typer av företag eller riktas mot företag inom en viss bransch eller i vissa delar av landet. Den huvudsakliga exportsatsningen görs av företagen själva med egna resurser och det finansierade stödet från staten är endast ett komplement till den verksamhet som företagen själva bedriver. De exportfrämjande aktiviteterna syftar till att skapa intresse för export, allmänt höja företagens kompetens genom utbildning (till exempel i kulturskillnader), att tillhandahålla informationen (till exempel om tullar, skatteregler, upphandling, etablering med mera). Det kan också handla om mer handfast stöd i samband med aktiviteter utomlands (till exempel deltagande i mässor, delegationsresor, sökande efter agent etc.) samt mer omfattande insatser (till exempel marknadsanalyser eller marknadsundersökningar). Exportfrämjandet kan ses som en del av handelsfrämjande vilket även innefattar främjandet av import. Stöd till exportfrämjande kan också sägas vara en del av den allmänna näringslivsutvecklingen där mycket av detta sker på regional och lokal nivå genom rådgivning, olika projekt med mera. Exportfrämjande aktörerAtt främja svenskt näringsliv och andra svenska ekonomiska intressen är sedan lång tid en viktig uppgift för Utrikesdepartementet (UD) och utlandsmyndigheterna. Förutom att ha det statliga huvudmannaskapet för Exportrådet är UD även huvudman för Exportkreditnämnden (EKN), Invest in Sweden Agency (ISA), Svensk Exportkredit(SEK), Kommerskollegium, (KK) och Svenska Institutet (SI) samt SIDA.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Exportutveckling är ett viktigt steg i ditt företags utveckling
Export är både roligt och stimulerande samtidigt som det kan vara svårt att veta hur man skall gå tillväga för att lyckas i sin marknadssatsning. I den här modulen om export lär du dig en metod för hur du systematiskt kan gå tillväga för att utveckla dina exportaffärer. Metoden är utvecklad av Exportrådet och ALMI Företagspartner utifrån erfarenheter och behov hos små och medelstora företag. Vi kan likna metoden vid en trappa som innehåller ett antal olika förberedelsesteg. Grundtanken är att när du arbetat dig igenom de förberedande stegen i trappan har du samlat på dig så mycket information och kunskap att du bör ha tillräckligt med underlag för att ta de viktiga strategiska besluten om hur din exportsatsning bör gå till. Informationen sammanfattar du sedan i affärsplanen och processen bör gås igenom och revideras åtminstone en gång varje år. NulägeAlla företag har sina egna unika förutsättningar för att lyckas med export. Innan man drar igång en exportsatsning bör man sätta sig ned och se över hur företagets situation ser ut idag och vad de egna förutsättningarna för export verkligen är. Utgå från dina egna förutsättningar och starka sidor och försök hitta en nisch på marknaden som du kan utveckla och där ni kan bli bättre än alla andra. Nulägesanalysen bör ge dig ett tydligt svar på hur exportmognaden i företaget ser ut. Ni bör få kunskap om produkterna är mogna för att släppas på en ny marknad eller om företaget kommer att klara av att hantera de nya rutiner och utmaningar som exporten kommer att innebära. Ett gott råd är att vända sig till någon av de exportfrämjande aktörerna som kan hjälpa dig med att genomföra nulägesanalysen till exempel Exportrådet, ALMI Företa gspartner, Handelskammaren, Euro Info Centre och Tullverket. Vår arbetsmodellEtt samarbete med oss brukar växa fram enligt en modell där fyra faser kan urskiljas. 1. InledningVi presenterar vad SIT SARL Tunisie Market Consult kan göra för att starta/utveckla/förbättra er exportsatsning. Ni gör en kravspecifikation utifrån era behov. Med detta som bakgrund gör vi ett offertförslag. När båda parter är nöjda skriver vi avtal.
2. UppstartNär samarbetet startar utvecklar vi tillsammans en handlingsplan för det fortsatta arbetet. Vi anpassar t ex processsteg för era behov, utvecklar handlingsplan för hur just er exportsatsning ska se ut och gå till.
3. Process startNär processen har startat får ni daglig uppföljning och rapporter.
4. UppföljningEfter en tid följer vi upp samarbetet. Vi håller ett avstämningsmöte och analyserar om målen för verksamheten och lönsamheten har uppnåtts.
|
Länkar